Piha

Istutukset

Palstalle ei saa istuttaa korkeiksi kasvavia metsän puita tai pensaita. Täysikasvuisia pensaita ja pensasaitoja siistitään ja leikataan vuosittain.

Puut eivät saa ylittää mökin harjakorkeutta. Ethän istuta isoja pensaita aivan rajan läheisyyteen sillä ne vievät ravinteita myös naapurin palstalta ja varjostavat naapurin kasvillisuutta. Palstan rajojen ulkopuolella kasvavia puita ja istutuksia ei saa leikata, eikä kaataa ilman hallituksen lupaa.

Yhdistyksen jyrsin on kaikkien käytössä maan muokkaukseen.

Muumiotautiset omenat tulee kerätä heti pois. Niitä ei saa jättää omalle palstalle tai lähimetsiin. Muumio-omenat voi viedä pusseissa kaatopaikkajätteisiin. Myös muumiotautisten omenapuiden lehdet pitää kerätä syksyllä tarkasti talteen ja hävittää maahan hautaamalla tai tuomalla puutarhajätelavalle. Lehtikompostointia ei suositella. Muumiotautiin ei ole varsinaista torjuntaa. Omenaruven ja hyönteisten torjunta ehkäisee kuorivaurioiden syntymistä ja siten myös muumiotaudin leviämistä. Puut kannattaa pitää ilmavina leikkaamalla ja puiden alustat puhtaina. Kannattaa myös kokeilla lehtikarikkeiden poistoa ja alustan kastelua 5 %:lla Urea-liuoksella syksyllä, jotta jäljelle jääneet karikkeet maatuisivat.

Aroniasta leikataan keväisin liian leveälle kasvavat oksat joko kokonaan tai kavennetaan ja korkeaksi kasvavat versot lyhennetään.

Ruusuaidat siistitään vuosittain poistamalla katkenneet ja liian leveälle kasvaneet versot. Alasleikkaus tehdään muutaman vuoden välein polkukohtaisesti samana keväänä.

Tuoksuvatukasta voi poistaa jo syksyllä kukkineet versot aivan maan rajasta. Keväällä harvennetaan tarvittaessa uusia versoja. Pääpolulla tuoksuvatukat leikataan keväisin noin metrin korkuisiksi alueen yhtenäisyyden vuoksi. Pääpolun varrella sijaitsevat palstaviljelijät huolehtivat keväisin tuoksuvatukka-aidan leikkauksesta omalta osaltaan.

Norjanangervosta leikataan kukinnan jälkeen kuihtuneet kukinnot. Samalla voi poistaa tarvittaessa vanhimpia oksia aivan juuresta saakka. Alasleikkaus tehdään polkukohtaisesti samaan aikaan.

Orapihlaja-aidat leikataan myös samoihin aikoihin koko polulta.

Palstojen ylilannoitusta on varottava, etteivät liikaravinteet pääse valumaan Alasenjärveen sadevesien mukana. Lahden kaupunki seuraa tarkasti siirtolapuutarhan jätekuormituksia.

Kotilot

Lahti kuuluu alueeseen, jossa lehtokotiloita on paikoittain erittäin paljon. Siirtolapuutarhalaisten ahkeruuden vuoksi alueemme on tähän asti säästynyt melko hyvin kotiloilta. Jatketaan kamppailua! Pidetään yhdessä yhteiset alueet siistinä ja palstat kunnossa.

Aikuinen kotilo munii noin 40 munaa kahden viikon välein. Torjunta pitää aloittaa heti, kun kotiloita ilmestyy, jotta ne eivät pääse lisääntymään.

Luonnonmukaisin torjuntakeino on kerätä kotilot pois ja tappaa ne esimerkiksi laittamalla ne kannelliseen lasipurkkiin, jossa on etikkaa. Siroteltava syöttivalmiste Ferramol on osoittautunut tehokkaaksi kotiloiden torjujaksi.

Kotilot syövät kuolleet lajitoverinsa. Kuolleita kotiloita ei tästä syystä saa jättää tai laittaa maahan, vaan ne on kerättävä muovipusseihin ja pantava kaatopaikkajäteastiaan.