Mökkikauppa

Mökin ostaminen ja myyminen

Ostajan tulee olla lahtelainen, joten hänen tulee toimittaa jäsenrekisterihoitajalle virkatodistus. Mökin ostajalla ei saa olla muualla toista mökkiä.

Myyjän tulee antaa kaikki mökkiin, palstaan ja alueeseen liittyvät tiedot ostajalle (mm. Palstaviljelijän tietopaketti). Myös mökin historiaan liittyvät asiakirjat tulisi luovuttaa ostajalle.

Mökkiä koskevan testamentin tai perinnön saanti edellyttää uutta vuokrasopimusta yhdistyksen ja tulevan uuden jäsenen kanssa. Jäsenyys Kotiniemen siirtolapuutarhayhdistykseen ei periydy, vaan uusi tulokas liittyy itse jäseneksi yhdistykseen.

Uuden viljelijän tulee toimittaa jäsenrekisterinhoitajalle mökin kauppakirjasta kopio.

Siirtolapuutarhayhdistys tekee vuokrasopimuksen palstasta uuden viljelijän kanssa, kun se on saanut em. asiakirjat. Myyjä luovuttaa puutarhapirtin avaimen uudelle palstalaiselle.

Uusi tulokas liittyy jäseneksi Kotiniemen siirtolapuutarhayhdistykseen. Liittymisjäsenmaksu on 300 euroa. Lisäksi hän maksaa yhdistyksen vuosijäsenmaksun. Uusi omistaja maksaa varainsiirtoveron ja myyjä mahdollisen luovutusvoiton verottajalle.

Varainsiirtovero maksetaan ainoastaan rakennuksen arvosta.

Tietoa varainsiirtoveron maksamisesta Verohallinnon nettisivulta

Myynnissä olevat mökit

Yhdistyksellä ei ole välityspalvelua myytävistä mökeistä. Jos olet kiinnostunut mökin ostamisesta, käy katsomassa Puutarhapirtin ilmoitustaulua. Usein palstalaiset ilmoittavat mökkinsä myymisestä ilmoitustaululla. Voit myös jättää ilmoitustaululle oman ilmoituksen halukkuudestasi ostaa mökki.  Lisäksi kiinteistövälittäjät välittävät myytäviä mökkejä.