Mökkikauppa

Mökin ostaminen ja myyminen

Mökin ostajan opas

Ostajan tulee olla lahtelainen, joten hänen tulee toimittaa jäsenrekisterihoitajalle virkatodistus

Myyjän tulee antaa kaikki mökkiin, palstaan ja alueeseen liittyvät tiedot ostajalle. Myös mökin historiaan liittyvät asiakirjat tulisi luovuttaa ostajalle.

Mökkiä koskevan testamentin tai perinnön saanti edellyttää uutta vuokrasopimusta yhdistyksen ja tulevan uuden jäsenen kanssa. Jäsenyys Kotiniemen siirtolapuutarhayhdistykseen ei periydy, vaan uusi tulokas liittyy itse jäseneksi yhdistykseen.

Uuden viljelijän tulee toimittaa jäsenrekisterinhoitajalle mökin kauppakirjasta kopio.

Siirtolapuutarhayhdistys tekee vuokrasopimuksen palstasta uuden viljelijän kanssa, kun se on saanut em. asiakirjat. Myyjä luovuttaa puutarhapirtin avaimen uudelle palstalaiselle.

Uusi omistaja maksaa varainsiirtoveron ja myyjä mahdollisen luovutusvoiton verottajalle.

Varainsiirtovero maksetaan ainoastaan rakennuksen arvosta.

Tietoa varainsiirtoverosta Verohallinnon nettisivulta

Maksut

Uusi tulokas liittyy jäseneksi Kotiniemen siirtolapuutarhayhdistykseen. Liittymisjäsenmaksu on 500 euroa.  Lisäksi maksettavaksi tulee vuotuinen palstalasku, joka sisältää Kotiniemen siirtolapuutarhayhdistyksen ja Suomen Siirtolapuutarhaliiton jäsenmaksut sekä lisäksi viljelypalstan vuokran, yhteisten alueiden kulut kuten sähkön, veden ja puhtaanapidon. Laskut lähetetään viljelijän kotiosoitteeseen keväällä.  Vuonna 2021 palstalaskun määrä oli vajaa 700 euroa.  Taksvärkkivelvoite on 15 tuntia vuodessa. Jos työtunteja ei kerry, laskutetaan 20 euroa tunnilta maksimissaan siis 300 e vuonna 2022.

Muita maksuja

• Hiekka 3,5 e /kottikärry
  • Multa 4,5 e / kottikärry
  • Sepeli 6 e / kottikärry
  • Jyrsin 3 e / h
  • Vene 1 e / h
  • Sauna/suihku koko kaudelta 10 e / hlö. Vieraat 1 e /kerta.
  • Pesukonevuoro 3 e / 3 tunnin vuoro.

Mökkikaupoista lisätietoja Suomen siirtolapuutarhaliiton sivustolta, jossa on mm. opas:

Myynnissä olevat mökit

Yhdistyksellä ei ole välityspalvelua myytävistä mökeistä. Jos olet kiinnostunut mökin ostamisesta, käy katsomassa Puutarhapirtin ilmoitustaulua. Usein palstalaiset ilmoittavat mökkinsä myymisestä ilmoitustaululla. Voit myös jättää ilmoitustaululle oman ilmoituksen halukkuudestasi ostaa mökki.  Lisäksi kiinteistövälittäjät välittävät myytäviä mökkejä.