Harrastuksia

Tiklit mökkipihalla
Mölkyn heittäjiä
Kuoro

Alasenjärvi: vene, kalastus, pilkkikisa ja uimaranta

Siirtolapuutarhan vieressä kesäisin kimaltelee kaunis Alasenjärvi. Siirtolapuutarhayhdistys ei yhdistyksenä ole Alasenjärven hoitoyhdistyksen jäsen, mutta siirtolapuutarhayhdistyksen jäsenet voivat liittyä Alasenjärven hoitoyhdistykseen - kuten usea jäsen onkin tehnyt. Kaikki siirtolapuutarhalaiset omalta osaltaan huolehtivat siitä, että maaperään ja veteen ei pääse vesistöä rehevöittäviä ja vahingoittavia aineita.

Siirtolapuutarhan pääraitille, Ryytimaanraitille, pilkottaa kaunis näkymä suoraan Alasenjärven venepaikoille. Venepaikkoja ei ole paljon ja venevalkama on rauhallinen. Yhdistyksellä on siellä oma soutuvene, jota jäsenet saavat vuokrata (euro/tunti) omaan käyttöönsä. Omalle soutuveneelle mahdollisesti vapautuvia venepaikkoja voi tiedustella Lahden kaupungilta.

Alasenjärvi on syvä ja kalaisa järvi. Kalastukseen on hankittava asianmukaiset kalastusluvat. Useat siirtolapuutarhalaiset harrastavatkin kalastusta, ja juttujen perusteella kalaa nousee – mutta, ainahan ei voi tietää, milloin konkarikalastajat, suomalaisen kalastusperinteen mukaisesti, juksaavat kalavalheilla ja milloin kertovat tosi saaliista. Kalastus kuitenkin on rentouttavaa, nousi kalaa tai ei.

Yleinen uimaranta sijaitsee vajaan sadan metrin päässä venevalkamasta.

Mölkky

Ryytimaanraitin keskipaikkeilla, lasten leikkialueelle johtavan polun varrella, pelaa iloinen porukka mölkkyä useana päivänä viikossa. Mölkyn peluuseen ovat kaikki tervetulleita, niin aloittelijat kuin konkaritkin.

Lintuilu

Siirtolapuutarhalla ja sen viereisissä metsissä sekä Alasenjärvellä on ilahduttavan runsas lintukanta. Useat siirtolapuutarhalaiset seuraavatkin lintujen elämää tarkkaavaisesti. Yhteiseksi iloksi ja lintujen tunnistamisen avuksi, havaittuja lintuja on merkitty Puutarhapirtin pöydällä olevaan lintulistaan.

Vakituisia alueella pesijöitä ovat eri kertut, kuten esimerkiksi hernekerttu ja mustapääkerttu. Tiaisten lisäksi puutarhoihin viereisestä metsiköstä lentelevät muuan muassa pajulinnut, punarinnat, viherpeipot, tilklit ja jopa tiltaltit. Kanahaukat ja varpushaukat puolestaan käyvät saalistamassa alueella pikkulintuja. Varpusten ja pikkuvarpusten kannat alueella ovat pysyneet runsaina. Lehtokurppa lentää reviirilentoaan lähes tarkasti siirtolapuutarha-alueen reunoja pitkin! Puukiipijät pesivät puutarha-alueen viereisessä metsässä ja venevalkaman viereisessä kaislikossa vuosittain pesii härkälintu. Käpytikkojen lisäksi alueella käy harmaapäätikkoja ja pikkutikkakin. Jopa käenpiikojakin on alueella vieraillut! Keväisin ja syksyisin alueella pysähtyy muuttomatkalaisia, kuten esimerkiksi sinirintoja ja pyrstötiaisia. Syksyllä myös isoääniset närhet saapuvat rohkeasti metsien suojista puutarhoihin ruokaa etsimään.

Syyspakkasten tultua, talven alla, moni siirtolapuutarhalainen alkaa lintujen talviruokinnan. Kun aloittaa talviruokinnan, on sitä jatkettava kevääseen asti! Ruokintapaikka ja ruokinta-alusta on pidettävä siistinä, jotta linnut eivät sairastuisi ulosteittensa likaamista siemenistä ja rasvarakeista.

Kesäisin ei lintuja ruokita, vaan linnut syövät puutarhoista hyönteisiä ja siten ne omalta osaltaan auttavat puutarhureita: linnut syövät tuholaishyönteisiä ja puutarhan puut sekä kasvit voivat paremmin!

Usea palstalainen on myös laittanut alueen reunojen isoihin puihin, mökkipihoilleen sekä viereiseen metsään linnunpönttöjä. Näistä pöntöistä kiittävät tiaiset, kirjosiepot ja leppälinnut sekä muut alueella asustelevat kolopesijät!