Mökkiläisille

Asuminen alueella

Jatkuva asumisluontoinen oleskelu on sallittu 15.4. – 31.10. välisenä aikana.  Tilapäinen yöpyminen on sallittu muulloinkin. Mökkiä ei saa käyttää vakituisena asuntona. Mökkejä ei saa luovuttaa ulkopuolisten käyttöön.

Kesävesijohto avataan toukokuun alussa ja suljetaan lokakuun alkupäivinä säistä riippuen. Muistathan sulkea vesihanan tontin nurkalta poistuessasi mökiltä.

Siirtolapuutarha on meille kaikille yhteinen kesänviettopaikka, jossa jokainen voi puuhailla omalla palstallaan ja välillä osallistua yhteisiin töihin ja juhliin. Kun joku haluaa viettää rauhaisaa yksinoloa omalla palstallaan, se hänelle suotakoon. Hyvä naapuri on aina lähellä antamassa auliisti apuaan, jos sitä tarvitsemme.

Osallistumalla yhdistyksen yleisiin kokouksiin ja seuraamalla säännöllisesti ilmoitustaulua tai tällä sivustolla olevia tiedotteita, pysyt ajan tasalla alueen tapahtumista ja asioista.

Pysäköinti ja autoilu

Autojen pysäköinti kesä- elokuussa on sallittu vain pysäköintialueella. Muina aikoina auton voi pysäköidä kujan päähän yön ajaksi.

Kujilla on sallittu vain huoltoajo, ajonopeus 10 km/h.  Muuta alueella ajamista on vältettävä, sillä hiekkatiestä nousee pölyä tien viereisille palstoille. Kaikki moottoriliikennöinti on kielletty alueella klo 22 - 7 välisenä aikana.

Jätelajittelu

Kautta maan siirtolapuutarhoissa pyritään ekologisuuteen ja niinpä niissä panostetaan myös jätteiden hyötykäyttöön ja oikeanlaiseen lajitteluun. Olennainen osa siirtolapuutarhalaisuutta on jäteasioiden hoitaminen luontoa säästävällä tavalla!

Yhdistyksen jätepisteessä ovat jäteastiat energia-, pahvi-, paperi- kaatopaikka-, metalli- ja lasijätteille. Ongelmajätteet, kuten öljy, maali, lakka, liuottimet, loisteputket yms. tulee viedä ongelmajätekeräykseen. Yhdistyksen jätepisteeseen ei saa tuoda vanhoja huonekaluja, ei vanhoja työkaluja, ei patjoja tms.

Puiden lehtien ja risujen poltto on kielletty. Jätteitä ei saa viedä metsään eikä yhdistyksen vajan luona oleviin komposteihin. Haravointijätteet kompostoidaan omalla tontilla, ja mitä ei voi kompostoida, viedään Kujalan jäteasemalle. Kevät- ja syystalkoiden yhteydessä tilataan yhdistyksen alueelta tuleville haravointijätteille ja risuille lavat, joille myös palstoilta voi viedä jätteitä.

Biojätteitä ei saa viedä yhdistyksen kompostoreihin, vaan jokaisen mökkiläisen tulee kompostoida biojätteensä omaan, asianmukaiseen, kompostoriinsa.

Puutarhapirtti

Päärakennus, Puutarhapirtti, on palstaviljelijöiden yhteisessä käytössä. Jokainen käyttäjä huolehtii valojen sammuttamisesta ja ovien takalukitsemisesta poistuessaan rakennuksesta. Jäsen voi vuokrata puutarhapirttiä omaan käyttöön. Tilat on mitoitettu 80 henkilölle. Vuokraaja vastaa tiloista ja hänen tulee huolehtia tilojen siivoamisesta tilaisuuden jälkeen. Varauksia voi kysyä yhdistyksen isännältä. Hallitus päättää vuokran määrän. Vuonna 2017 vuokrahinnat ovat: Sali 100 €, sauna ja pukuhuonetila 50 € . Saunaa ei vuokrata yleisinä saunavuoroiltoina.

Suihkut, wc ja sauna

Puutarhapirtin wc:t ja suihkut ovat palstalaisten käytössä.

Yhteiset saunavuorot Puutarhapirtillä on tiistaisin (naiset klo 20 - 22, miehet 18 - 20)  ja perjantaisin (naiset klo 18 - 20, miehet klo 20 - 22).  Sauna on tarkoitettu jäsenille ja heidän ruokakuntaansa kuuluville. Sauna- ja suihkumaksu on 10 euroa kesäkaudelta. Vieraiden saunamaksu on aikuisilta ja yli 12-vuotiaalta euron kerralta. Alle 12-vuotiaista lapsista ei peritä maksua. Merkitse saunavieraat pukuhuoneessa olevaan vihkoon (palstanumerosi, nimesi sekä vieraiden lukumäärä).

Maksut

Palstalasku sisältää Kotiniemen siirtolapuutarhayhdistyksen ja Suomen Siirtolapuutarhaliiton jäsenmaksut sekä lisäksi viljelypalstan vuokran, yhteisten alueiden kulut kuten sähkön, veden ja puhtaanapidon. Laskut lähetetään viljelijän kotiosoitteeseen kaksi kertaa vuodessa. Ensimmäinen erä laskutetaan maaliskuussa ja toinen erä syksyllä. Uudet jäsenet maksavat liittymismaksun 300 euroa. Tekemättömät taksvärkkitunnit ja vieraiden Puutarhapirtin saunamaksut laskutetaan syksyllä.

Posti

Tarkista säännöllisesti pääraitin varrella oleva postilaatikkosi! Kesä - elokuun aikana yhdistyksen tiedotteet jaetaan postilaatikoihin, muuna aikana tiedotteet ja laskut lähetetään postitse kotiosoitteeseen.

Aamukantona toimitettavat lehdet voi kääntää omaan postilaatikkoon. Osoitteena käytetään: Ryytimaanraitti mökki nro x, 15230 Lahti.

Lemmikkieläimet

Kaupungin järjestyssäännön mukaan lemmikkieläimiä ei saa pitää irrallaan oman palstan ulkopuolella. Huomaavaisuus naapureita kohtaan on tärkeää, kun palstalla pidetään lemmikkejä. Koirien jätökset on kerättävä pois yhteisiltä alueilta. Kerro myös vieraillesi, joilla on koiria, näistä alueen toimintatavoista.