Taksvärkki ja talkoot

Taksvärkkityöt ovat töitä, joita tehdään yhdistyksen yhteisillä alueilla ja rakennuksissa. Taksvärkkitunteja suoritetaan 15 tuntia vuodessa mökkiä kohden. Tällä tavoin yhteiset alueet ja yhteiset rakennukset pidetään siisteinä, hyväkuntoisina ja viihtyisinä. Taksvärkkityön voi tehdä itse tai teettää muilla esim. sukulaisilla, tuttavilla jne.

Jokainen jäsen saa taksvärkkikortin, johon merkitään tehdyt taksvärkkitunnit. Taksvärkkikortit palautetaan Puutarhapirtin eteisen laatikkoon lokakuun syystalkoisiin mennessä. Taloudenhoitaja laskuttaa loppuvuodesta mahdolliset tekemättömät tunnit. Vuonna 2018 taksvärkkitunti on 20 euron arvoinen.

Puutarhatoimikunta, emännät ja isäntä ilmoittavat taksvärkkitöistä puutarhapirtin ilmoitustaululla. Taksvärkkitöinä tehdään lisäksi Puutarhapirtin ja saunan siivoukset. Niitä siivoaa kaksi palstaa kerrallaan viikon ajan. Puutarhapirtin ja saunan siivouksen vuorolistat ovat Puutarhapirtin ilmoitustaululla. Myös joka kesäinen Avoimet ovet –tapahtuma järjestetään taksvärkkityönä.

Taksvärkkitöiden lisäksi järjestetään kevät- ja syystalkoot. Keväällä talkoovoimin laitetaan yhteiset alueet ja tilat kesäkuntoon. Syksyllä talkoissa siivotaan ja järjestetään alue sekä yhteiset tilat talvea odottamaan. Talkootöistä ei saa taksvärkkitunteja.

Talkoissa syödään yhdessä maittava talkooateria ja juodaan kahvit herkkujen kera. Talkoosaunaan on kiva päättää päivä, jolloin on yhdessä touhuttu.

Juhlissa ja talkoissa tarjottavien aterioiden suunnittelu ja valmistus on aina ennalta määrätyn kujan vastuulla. Emännät neuvovat ja avustavat kulloinkin keittiövuorossa olevia kujalaisia. Vuorolista, josta näkee kunkin kujan keittiövuoron, on Puutarhapirtin ilmoitustaululla. Kun kujia on kahdeksan ja yhteisaterioita edellyttäviä tapahtumia on neljä, ei keittiövuoroa tule joka vuosi.

Keittiövuorot kuuluvat taksvärkkitöihin, paitsi talkoiden keittiövuoron osalta.

Jotta yhteiset alueet ja tilat olisivat viihtyisät ja miellyttävät, on antoisaa tehdä yhdessä töitä niiden eteen! Seurailkaa ilmoitustaulua ja tulkaa mukaan!